EHBO voor Paarden 20-11-2017, voor IEDEREEN

Wanneer:     Maandagavond                                   20 november 2017
Waar:             Country Dorp (HJC Manege)      19.00 uur
Voor wie:
Iedereen die zin heeft in een leuke en leerzame avond!ehbo
Kosten:          € 4,00     (incl. 1 consumptie)

We delen allemaal dezelfde hobby, namelijk de Paardensport! Een sport die vooral heel leuk is, maar ook een sport die behoorlijk wat risico’s met zich meebrengt. Niet alleen voor ons, als ruiters/amazones, maar ook voor onze trouwe viervoeters.
We hebben te maken met levende dieren en ook die kunnen (helaas) ziek worden, gewond raken, ongelukken krijgen enz. Het is in zo’n (nood)situatie aan ons om dan goed te handelen!

Maar wat is dan goed? Kan jij in één oogopslag het verschil zien tussen een gezond paard en een ziek paard? Herken jij de symptomen van een paard met koliek of spierbevangenheid?

Wat moet je doen als je op stal komt en paard of pony heeft een bloedende wond aan zijn of haar been? Of als je trouwe viervoeter met verwondingen van de trailer afstapt op het wedstrijdterrein? Ga je deze koelen, spoelen, verbinden of juist niet? En welke Eerste Hulp bied je zelf aan je paard dat een allergische reactie heeft? De dierenarts is gebeld en onderweg, maar wat doe je zelf in de tussenliggende tijd?081118817_abfa4ehbo

Zijn er bij jullie op stal benodigdheden om eerste hulp uit te kunnen voeren wanneer dit nodig mocht zijn? Staat er een nummer van de dierenarts in je telefoon of hangt deze ergens in de stal?

We hopen er het liefst helemaal niet mee te maken te krijgen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en de kans bestaat natuurlijk dat het wel heel handig was dat je bij deze gezellige en informatieve avond over EHBO voor paarden aanwezig was!

In samenwerking met Dierenarts Jantina, werkzaam bij DAP K. de Vries (Midwolde), organiseert de activiteitencommissie van Nienoord maandagavond 20 november een informatie avond over EHBO voor Paarden.
Dierenarts Jantina komt in haar werk dagelijks veel verschillende (acute) verwondingen en ziektes tegen, zeker omdat een groot deel van de klanten van DAP K. de Vries bestaat uit paardenhouders. downloaddap
Naast dat er natuurlijk ook reguliere behandelingen worden uitgevoerd zoals het geven van entingen en ontworming, het uitvoeren van klinische en röntgenologische onderzoeken/keuringen en niet spoedeisende behandelingen, zoals een kreupelheid, een gebitsbehandeling enz. heeft Jantina ook regelmatig te maken met spoedgevallen, zoals (ernstige) verwondingen, koliek, een geboorte wat niet wil vorderen enz.

Tijdens deze avond, die natuurlijk hartstikke interessant, leerzaam, boeiend, maar zeker ook gezellig zal zijn, gaat Jantina het hebben over wat bijvoorbeeld wel en wat niet een noodsituatie is en hoe je hierin het beste kunt handelen. Ook zal ze tips en adviezen geven en ze gaat natuurlijk proberen om alle vragen, die gesteld kunnen worden deze avond, te beantwoorden.

Opgeven voor deze avond kan t/m 17 november, via
e-mail: activiteiten@rijverenigingnienoord.nl
* Ook voor vragen, zijn we via bovenstaand e-mailadres te bereiken *

EHBO-bij-het-paard

Hopelijk Tot Ziens op Maandag 20 November!