Louwe Mulder in Het Dagblad Van Het Noorden

Tolberter manegehouder Louwe Mulder, man met een missie

Hij begon ooit als jonge stalhulp. Nu heeft hij een van de best geoutilleerde maneges in het Noorden. Louwe Mulder (64) uit Tolbert is een man met een missie.

Spring- en dressuurconcoursen, keuringen, oefenwedstrijden, trainingen. Eigenlijk is er altijd wel wat te doen op de grote buitenpistes van de HJC Manege in Tolbert.

De betrouwbare eb- en vloedbodem en de luxe uitstraling maken dit paardencomplex tot een van de favoriete wedstrijdlocaties van het Noorden. Volgend jaar komt er ook een extra grote binnenhal met een luxe zandbodem, goed voor internationale subtopwedstrijden.

,,Als we in het Noorden verder willen in de paardensport en -houderij hebben we zulke accommodaties nodig’’, is de stellige overtuiging van eigenaar Louwe Mulder (64).

In 1986 namen Louwe en Gea Mulder hotel- en zalencomplex De Postwagen over. Ze konden op de etage wonen, pal voor de manege. ,,En het was handig voor overnachtingen van onze ponykampen.’’ Het runnen van twee zaken was te zwaar. Mulder besteedde het werk op De Postwagen uit, eerst aan zijn schoonouders, later aan zijn zoon en een zwager.

Het verlopen hotelcomplex werd helemaal gerenoveerd. En brandde vijf jaar geleden tot de grond toe af. ,,Dat was stressen. Ik dacht even: nu ben ik alles kwijt. Dekt de verzekering onze investeringen?’’ De paardenhandel was ook nog eens helemaal ingestort.

Nieuwe binnenhal

Het kwam goed. Mulder stortte zich op de herbouw van het complex, samen met een zwager met een bouwbedrijf. Zijn zoon runt het horecabedrijf nu. Het is tijd om het rustiger aan te gaan doen. Maar de manege moet eerst nog ‘af’.

Na de investering van 250.000 euro in de buitenaccommodatie volgt binnenkort de nieuwe binnenhal, die bijna het drievoudige gaat kosten. Welke paardenondernemer investeert zoveel aan de vooravond van zijn pensioen? ,,Ik wil dit bedrijf niet achteruit zien gaan. Als je niets doet, verlies je.’’

Een paardencomplex als de HJC Manege is amper te verkopen. ,,Je krijgt je investeringen er nooit meer uit’’, zegt Mulder. Verhuren is een goede optie. Er wordt gewerkt aan een stichting die de exploitatie overneemt. ,,Laat mij dan nog maar lekker grasmaaien en koffieschenken.’’ Want helemaal niks doen, dat is niks voor Mulder.