Welkom nieuw bestuur

Afgelopen maandagavond 21 december heeft Rijvereniging Nienoord na een stemming een nieuw bestuur kunnen verwelkomen.

Via een online vergadering hebben de zittende bestuursleden samen met een stemcommissie de uitslag bekend gemaakt. Er zijn in totaal 75 geldige stemmen uitgebracht. De nieuwe bestuursleden zijn:

Gerdien de Vries, Bertus Windstra, Jolanda Siegers-Zomer, Wilfred Kranenburg, Gea de Jonge, Saskia Gestel, Sarah Smit.

Wij feliciteren iedereen van harte met de benoeming!

CORONA UPDATE 15 dec: HIPPISCHE BINNENSPORT ACCOMMODATIES AANGEPAST OPEN

De KNHS en FNRS hebben vanochtend uitvoerig overleg gehad met NOC*NSF, VWS, LNV en POS om duidelijkheid te krijgen over de aanscherping van de maatregelen en wat dit betekent voor de paardensport. Het doel hierbij was om het welzijn en de veiligheid van paard en ruiter te kunnen waarborgen. Paardensport-accommodaties en paardeneigenaren moeten uiteraard in staat blijven om de paarden op een juiste en veilige manier te verzorgen en te laten bewegen. We hebben naast de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van onze medemens ook de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van onze paarden.

Dit heeft ertoe geleid dat hippische binnensportaccommodaties aangepast open kunnen blijven voor de dagelijkse verzorging en beweging. Het individueel rijden van paarden is toegestaan in de binnenrijbaan. Het gebruik van de buitenbaan is wel de norm vanuit de overheid en dient zoveel mogelijk opgevolgd te worden. Rijden in de binnenrijbaan kan onder begeleiding indien dit noodzakelijk is en mits de sociale en hygiëne maatregelen aangehouden worden.

Deze uitzondering is opgenomen in het coronaprotocol voor de sport van NOC*NSF. Bekijk hier het protocol van NOC*NSF.

OVERZICHT VAN ALLE MAATREGELEN DIE GELDEN VOOR DE PAARDENSPORT VAN 15 DECEMBER TOT EN MET 19 JANUARI 2021:

1. Individueel rijden en verzorgen van paarden is toegestaan.
    De verzorging van de dieren dient uiteraard door te gaan. Hieronder valt zowel de verzorging van de paarden als het geven van voldoende dagelijkse beweging. Om dit te kunnen garanderen blijven hippische binnensportaccommodaties aangepast open voor de dagelijkse verzorging en beweging.
  2. Binnenrijbaan: voor de dagelijkse beweging, gezondheid en het welzijn van paarden is individueel rijden van paarden toegestaan in de binnenrijbaan. Rijden in de binnenrijbaan kan onder begeleiding indien dit noodzakelijk is en mits de sociale en hygiëne maatregelen aangehouden worden. Groepslessen zijn voor alle leeftijden niet toegestaan in de binnenrijbaan.
  3. Buitenrijbaan: paardrijden in de buitenlucht is de norm vanuit de overheid en dient zoveel mogelijk opgevolgd te worden. Voor volwassenen geldt een maximale groepsgrootte van 2 personen op 1,5 meter afstand. Meerdere groepjes van twee personen zijn toegestaan. Er mogen geen groepslessen gegeven worden aan volwassenen. Privélessen zijn buiten wel toegestaan voor alle leeftijden.
  5. Buitenritten zijn toegestaan. Voor volwassenen geldt een maximale groepsgrootte van twee personen. Meerdere groepjes van twee personen zijn toegestaan.
  6. Kinderen en jeugd tot en met 17 jaar hoeven tijdens het sporten onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Zij mogen in groepen buiten blijven paardrijden, buitenritten maken en lessen in een buitenrijbaan.
  7. Na afloop van de les of training geldt, voor iedereen vanaf 13 jaar, de maximale samenkomst- en gezelschapsgrootte van twee personen.
  8. Paardensportactiviteiten (zoals oefenspringen, oefendressuur en meetmomenten) zijn zowel binnen als buiten niet toegestaan.
  9. Er mag geen publiek (ook geen ouders) aanwezig zijn bij paardensportactiviteiten. Dit geldt ook voor lessen. Voor noodzakelijke ondersteuning of hulp bij bijvoorbeeld het opzadelen of opstappen kan een uitzondering worden gemaakt.
  10. Sportkantines, horeca, kleedkamers en douches op sportaccommodaties zijn gesloten.
  11. Voor iedereen van 13 jaar en ouder geldt een mondkapjesplicht voor publieke binnenruimtes.
  12. Reisbewegingen en sociale contacten moeten zo veel mogelijk worden beperkt.

Klik hier voor een actueel overzicht van de geldende maatregelen in de sport op de site van de rijksoverheid.

Klik hier voor VRAAG EN ANTWOORD van de KNHS

CORONA UPDATE 14 dec: AANSCHERPING MAATREGELEN PAARDENSPORT

Zojuist heeft de Nederlandse overheid besloten per direct aangescherpte maatregelen door te voeren in de strijd tegen verdere verspreiding van het coronavirus. “Nederland gaat de komende vijf weken in een lockdown”, aldus Premier Rutte. De verscherpte maatregelen gaan in opdinsdag 15 december. De maatregelen hebben ook invloed op de sport. Alle binnensportlocaties worden gesloten. Er kan nog wel buiten gesport worden in groepjes van maximaal twee personen met in achtneming van 1,5 meter onderlinge afstand. De lockdown heeft ook effect op de paardensport. Belangrijkste aanscherpingen op de huidige maatregelen is dat er niet binnen mag worden paardgereden en dat groepslessen voor volwassenen niet zijn toegestaan.

Op basis van hetgeen er nu bekend is gelden de volgende maatregelen voor de paardensport. Zodra er meer details bekend zijn over de consequenties voor de paardensport komen de FNRS en KNHS zo spoedig mogelijk met een update.

1. Paardrijden in de buitenlucht is toegestaan: voor volwassenen geldt een maximale groepsgrootte van 2 personen op 1,5 meter afstand. Meerdere groepjes van twee personen zijn toegestaan.
  2. Er mogen geen groepslessen gegeven worden aan volwassenen. Ook niet in de buitenlucht. Privélessen zijn wel toegestaan. Groepslessen voor jeugd t/m 17 jaar zijn buiten toegestaan.
  3. Paardrijden in een binnensportaccommodatie is niet toegestaan.
  4. Er worden geen wedstrijden verreden, vanaf 17 december geldt een uitzondering voor topsportcompetities. Jeugd t/m 17 jaar mogen onderlinge wedstrijden rijden.
  6. Kinderen en jeugd tot en met 17 jaar hoeven tijdens het sporten onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Zij mogen in groepen buiten blijven paardrijden, buitenritten maken en lessen in een buitenrijbaan.
  8. Paardensportactiviteiten (bijvoorbeeld voor trainingsdoeleinden, zoals oefenspringen, oefendressuur en meetmomenten) zijn niet toegestaan.
  9. Paardensportaccommodaties blijven open voor de noodzakelijke verzorging van de paarden. De paarden mogen gereden worden in de buitenrijbaan onder bovenstaande voorwaarden.
  10. Er mag geen publiek (ook geen ouders) aanwezig zijn bij paardensportactiviteiten. Dit geldt ook voor lessen. Voor noodzakelijke ondersteuning of hulp bij bijvoorbeeld het opzadelen of opstappen kan een uitzondering worden gemaakt.
  11. Sportkantines, horeca, kleedkamers en douches op sportaccommodaties zijn gesloten.
  12. Voor iedereen van 13 jaar en ouder geldt een mondkapjesplicht voor publieke binnenruimtes.
  13. Reisbewegingen moeten zo veel mogelijk worden beperkt.

Meer duidelijkheid nodig over gebruik binnenrijbaan
Vanuit de overheid is het voor alle sporten niet toegestaan gebruik van de binnensportaccommodatie, dit geldt dus ook voor een binnenrijbaan bij paardensportaccommodaties. FNRS en KNHS realiseren zich dat dit in het huidige seizoen voor onwenselijke en onveilige situaties kan zorgen. Daarom proberen we snel meer duidelijkheid te krijgen over een mogelijk uitzondering voor het gebruik van de binnenrijbaan op paardensportaccommodaties.

Onder voorbehoud van wijzigingen, uitgebreid overzicht volgt 15 december
Bovenstaande informatie is gebaseerd op de informatie die op dit moment bij ons bekend is. Hier kunnen de komende dagen nog wijzigingen op komen.  Dinsdag 15 december komen de FNRS en KNHS met een uitgebreid overzicht met vragen en antwoorden over de maatregelen die de komende weken gelden voor de paardensport. Wij blijven dit overzicht actualiseren indien nodig.