Alle berichten van Admin

Welkom nieuw bestuur

Afgelopen maandagavond 21 december heeft Rijvereniging Nienoord na een stemming een nieuw bestuur kunnen verwelkomen.

Via een online vergadering hebben de zittende bestuursleden samen met een stemcommissie de uitslag bekend gemaakt. Er zijn in totaal 75 geldige stemmen uitgebracht. De nieuwe bestuursleden zijn:

Gerdien de Vries, Bertus Windstra, Jolanda Siegers-Zomer, Wilfred Kranenburg, Gea de Jonge, Saskia Gestel, Sarah Smit.

Wij feliciteren iedereen van harte met de benoeming!

CORONA UPDATE 15 dec: HIPPISCHE BINNENSPORT ACCOMMODATIES AANGEPAST OPEN

De KNHS en FNRS hebben vanochtend uitvoerig overleg gehad met NOC*NSF, VWS, LNV en POS om duidelijkheid te krijgen over de aanscherping van de maatregelen en wat dit betekent voor de paardensport. Het doel hierbij was om het welzijn en de veiligheid van paard en ruiter te kunnen waarborgen. Paardensport-accommodaties en paardeneigenaren moeten uiteraard in staat blijven om de paarden op een juiste en veilige manier te verzorgen en te laten bewegen. We hebben naast de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van onze medemens ook de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van onze paarden.

Dit heeft ertoe geleid dat hippische binnensportaccommodaties aangepast open kunnen blijven voor de dagelijkse verzorging en beweging. Het individueel rijden van paarden is toegestaan in de binnenrijbaan. Het gebruik van de buitenbaan is wel de norm vanuit de overheid en dient zoveel mogelijk opgevolgd te worden. Rijden in de binnenrijbaan kan onder begeleiding indien dit noodzakelijk is en mits de sociale en hygiëne maatregelen aangehouden worden.

Deze uitzondering is opgenomen in het coronaprotocol voor de sport van NOC*NSF. Bekijk hier het protocol van NOC*NSF.

OVERZICHT VAN ALLE MAATREGELEN DIE GELDEN VOOR DE PAARDENSPORT VAN 15 DECEMBER TOT EN MET 19 JANUARI 2021:

1. Individueel rijden en verzorgen van paarden is toegestaan.
    De verzorging van de dieren dient uiteraard door te gaan. Hieronder valt zowel de verzorging van de paarden als het geven van voldoende dagelijkse beweging. Om dit te kunnen garanderen blijven hippische binnensportaccommodaties aangepast open voor de dagelijkse verzorging en beweging.
  2. Binnenrijbaan: voor de dagelijkse beweging, gezondheid en het welzijn van paarden is individueel rijden van paarden toegestaan in de binnenrijbaan. Rijden in de binnenrijbaan kan onder begeleiding indien dit noodzakelijk is en mits de sociale en hygiëne maatregelen aangehouden worden. Groepslessen zijn voor alle leeftijden niet toegestaan in de binnenrijbaan.
  3. Buitenrijbaan: paardrijden in de buitenlucht is de norm vanuit de overheid en dient zoveel mogelijk opgevolgd te worden. Voor volwassenen geldt een maximale groepsgrootte van 2 personen op 1,5 meter afstand. Meerdere groepjes van twee personen zijn toegestaan. Er mogen geen groepslessen gegeven worden aan volwassenen. Privélessen zijn buiten wel toegestaan voor alle leeftijden.
  5. Buitenritten zijn toegestaan. Voor volwassenen geldt een maximale groepsgrootte van twee personen. Meerdere groepjes van twee personen zijn toegestaan.
  6. Kinderen en jeugd tot en met 17 jaar hoeven tijdens het sporten onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Zij mogen in groepen buiten blijven paardrijden, buitenritten maken en lessen in een buitenrijbaan.
  7. Na afloop van de les of training geldt, voor iedereen vanaf 13 jaar, de maximale samenkomst- en gezelschapsgrootte van twee personen.
  8. Paardensportactiviteiten (zoals oefenspringen, oefendressuur en meetmomenten) zijn zowel binnen als buiten niet toegestaan.
  9. Er mag geen publiek (ook geen ouders) aanwezig zijn bij paardensportactiviteiten. Dit geldt ook voor lessen. Voor noodzakelijke ondersteuning of hulp bij bijvoorbeeld het opzadelen of opstappen kan een uitzondering worden gemaakt.
  10. Sportkantines, horeca, kleedkamers en douches op sportaccommodaties zijn gesloten.
  11. Voor iedereen van 13 jaar en ouder geldt een mondkapjesplicht voor publieke binnenruimtes.
  12. Reisbewegingen en sociale contacten moeten zo veel mogelijk worden beperkt.

Klik hier voor een actueel overzicht van de geldende maatregelen in de sport op de site van de rijksoverheid.

Klik hier voor VRAAG EN ANTWOORD van de KNHS

CORONA UPDATE 14 dec: AANSCHERPING MAATREGELEN PAARDENSPORT

Zojuist heeft de Nederlandse overheid besloten per direct aangescherpte maatregelen door te voeren in de strijd tegen verdere verspreiding van het coronavirus. “Nederland gaat de komende vijf weken in een lockdown”, aldus Premier Rutte. De verscherpte maatregelen gaan in opdinsdag 15 december. De maatregelen hebben ook invloed op de sport. Alle binnensportlocaties worden gesloten. Er kan nog wel buiten gesport worden in groepjes van maximaal twee personen met in achtneming van 1,5 meter onderlinge afstand. De lockdown heeft ook effect op de paardensport. Belangrijkste aanscherpingen op de huidige maatregelen is dat er niet binnen mag worden paardgereden en dat groepslessen voor volwassenen niet zijn toegestaan.

Op basis van hetgeen er nu bekend is gelden de volgende maatregelen voor de paardensport. Zodra er meer details bekend zijn over de consequenties voor de paardensport komen de FNRS en KNHS zo spoedig mogelijk met een update.

1. Paardrijden in de buitenlucht is toegestaan: voor volwassenen geldt een maximale groepsgrootte van 2 personen op 1,5 meter afstand. Meerdere groepjes van twee personen zijn toegestaan.
  2. Er mogen geen groepslessen gegeven worden aan volwassenen. Ook niet in de buitenlucht. Privélessen zijn wel toegestaan. Groepslessen voor jeugd t/m 17 jaar zijn buiten toegestaan.
  3. Paardrijden in een binnensportaccommodatie is niet toegestaan.
  4. Er worden geen wedstrijden verreden, vanaf 17 december geldt een uitzondering voor topsportcompetities. Jeugd t/m 17 jaar mogen onderlinge wedstrijden rijden.
  6. Kinderen en jeugd tot en met 17 jaar hoeven tijdens het sporten onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Zij mogen in groepen buiten blijven paardrijden, buitenritten maken en lessen in een buitenrijbaan.
  8. Paardensportactiviteiten (bijvoorbeeld voor trainingsdoeleinden, zoals oefenspringen, oefendressuur en meetmomenten) zijn niet toegestaan.
  9. Paardensportaccommodaties blijven open voor de noodzakelijke verzorging van de paarden. De paarden mogen gereden worden in de buitenrijbaan onder bovenstaande voorwaarden.
  10. Er mag geen publiek (ook geen ouders) aanwezig zijn bij paardensportactiviteiten. Dit geldt ook voor lessen. Voor noodzakelijke ondersteuning of hulp bij bijvoorbeeld het opzadelen of opstappen kan een uitzondering worden gemaakt.
  11. Sportkantines, horeca, kleedkamers en douches op sportaccommodaties zijn gesloten.
  12. Voor iedereen van 13 jaar en ouder geldt een mondkapjesplicht voor publieke binnenruimtes.
  13. Reisbewegingen moeten zo veel mogelijk worden beperkt.

Meer duidelijkheid nodig over gebruik binnenrijbaan
Vanuit de overheid is het voor alle sporten niet toegestaan gebruik van de binnensportaccommodatie, dit geldt dus ook voor een binnenrijbaan bij paardensportaccommodaties. FNRS en KNHS realiseren zich dat dit in het huidige seizoen voor onwenselijke en onveilige situaties kan zorgen. Daarom proberen we snel meer duidelijkheid te krijgen over een mogelijk uitzondering voor het gebruik van de binnenrijbaan op paardensportaccommodaties.

Onder voorbehoud van wijzigingen, uitgebreid overzicht volgt 15 december
Bovenstaande informatie is gebaseerd op de informatie die op dit moment bij ons bekend is. Hier kunnen de komende dagen nog wijzigingen op komen.  Dinsdag 15 december komen de FNRS en KNHS met een uitgebreid overzicht met vragen en antwoorden over de maatregelen die de komende weken gelden voor de paardensport. Wij blijven dit overzicht actualiseren indien nodig.

Update (5 NOV15:30) Coronamaatregelen

Op dinsdagavond 3 november heeft het kabinet een verzwaring van de geldende maatregelen aangekondigd. Vanaf woensdag 4 november 22.00 uur tot en met woensdag 18 november gelden de nieuwe maatregelen.

Het motto voor de komende 2 weken is: blijf zoveel mogelijk thuis en vermijd niet-noodzakelijke reizen.

UPDATE: 5 NOVEMBER 2020 15.30 UUR

Onderstaande is wat nu bekend is en wat de overheid zegt over groepslessen. Er zijn nog gesprekken met de overheid en NOC*NSF gaande, wellicht dat hier nog wijzigingen op komen. Twijfel je als sportaanbieder over wat mag, dan adviseren we je altijd even contact met je veiligheidsregio of gemeente op te nemen.

Paardrijden, lessen en trainingen voor personen > 18 jaar
Groepslessen zijn zowel binnen als buiten niet toegestaan voor personen vanaf 18 jaar.  Individuele lessen, individueel rijden en trainingen in groepjes van maximaal 2 personen (exclusief instructeur) zijn voor iedereen vanaf 18 jaar zowel binnen als buiten in ieder geval wel toegestaan, mits er onderling 1,5 meter afstand wordt gehouden. Bij individueel rijden mag een begeleider aanwezig zijn om toezicht te houden in verband met veiligheid en waarborgen van de onderlinge afstand.

Paardrijden, lessen en trainingen voor personen < 18 jaar
Voor groepslessen, individuele lessen, individueel rijden en trainingen voor kinderen en jeugd t/m 17 jaar zijn er geen beperkingen. Voor hen kunnen de reguliere (groeps)lessen doorgang vinden. Zij hoeven ook geen 1,5 meter afstand te houden tijdens het paardrijden.

Bron: KNHS

Bestuur Rijvereniging en Ponyclub Nienoord

Paardrijden tijdens Corona

Het kabinet heeft dinsdag 13 oktober nieuwe maatregelen afgekondigd om de verdere verspreiding van het corona virus tegen te gaan. Een aantal maatregelen gelden specifiek voor de sportsector en hebben invloed op de paardensport. Het belangrijkste doel van deze maatregelen is om groepsvorming, sociale contacten en reisbewegingen zo veel mogelijk te reduceren

Samengevat gelden de volgende maatregelen in de paardensport:

1. We kunnen blijven paardrijden: lessen en trainingen mogen doorgaan als het mogelijk is om onderling 1,5 meter afstand te houden.
  2. Er worden geen wedstrijden verreden. (Voor topsporters gelden uitzonderingen, zij worden hierover zsm geïnformeerd door de KNHS.)
  3. Onderlinge wedstrijden voor kinderen t/m 17 jaar zijn toegestaan onder de volgende voorwaarden:
    • Er worden geen ruiters en paarden van buiten de betreffende vereniging of manege toegelaten. (Let op: wedstrijden hoeven niet te worden aangevraagd en zijn niet voor winstpunten.)
    • Er wordt onderling 1,5 meter afstand gehouden.
    • De maximale grootte van 30 personen voor een binnenruimte wordt niet overschreden.
    • Publiek is niet toegestaan.
  4. Voor individuele binnensporten geldt een maximum van 30 personen per zelfstandige ruimte, waarbij er onderling minimaal 1,5 meter afstand moet kunnen worden gehouden. Dit geldt dus voor het rijden in een binnenrijbaan.
  5. Voor individuele buitensporten geldt een maximum van 4 personen per groepje (exclusief instructeur). Er mogen meer groepjes naast elkaar sporten zolang er meer dan 1,5 meter tussen de groepjes zit. En zolang er een duidelijke afbakening is van de verschillende groepjes en zij niet mengen. Dit betekent bijvoorbeeld dat bij een buitenrit, ruiters per groepjes van 4 duidelijk te onderscheiden moeten zijn, bijvoorbeeld door middel van een gekleurd hesje.
  6. Kinderen en jongeren tot en met 17 jaar hoeven tijdens het sporten onderling geen 1,5 meter afstand te houden, maar er worden geen wedstrijden verreden. Onderlinge wedstrijden zijn wel toegestaan onder de voorwaarden zoals vermeld bij punt 3. Kinderen met klachten blijven thuis.
  7. Er vindt een gezondheidscheck plaats voor aanvang van de les, training of onderlinge wedstrijd. Dit houdt in dat vooraf aan ruiters gevraagd wordt of zij geen gezondheidsklachten hebben die passen bij het coronavirus.
  8. Na afloop van de les, training of onderlinge wedstrijd geldt, voor iedereen vanaf 13 jaar, de maximale samenkomst- en gezelschapsgrootte van vier personen.
  9. Ruiters moeten de sportaccommodatie verlaten zodra zij klaar zijn met hun les, training en/of onderlinge wedstrijd.
  10. Er mag geen publiek (ook geen ouders) aanwezig zijn bij paardensportactiviteiten. Dit geldt ook voor lessen en onderlinge wedstrijden. Voor noodzakelijke ondersteuning of hulp bij het sporten kan een uitzondering worden gemaakt.
  12. Het dragen van mondkapjes is een dringend advies. Het advies is om op de paardensportaccommodaties, buiten het paardrijden om, mondkapjes te dragen voor en na afloop van de les, training en/of onderlinge wedstrijd.
  13. Voor alles geldt: gezond verstand gebruiken staat voorop.

Vrij rijden 2020 HJC Manege

Geachte leden van de Landelijke Rijvereniging en Ponyclub Nienoord

Onlangs heeft het bestuur van de rijvereniging met de manege overeenstemming bereikt over het gebruikmaken van de accommodatie voor zowel lessen, clinics alsmede het vrij rijden.

Met het realiseren van een compleet nieuwe rijhal is er voor de vereniging ruimte gekomen om uit te breiden op verschillende fronten. Zo kunnen er meer uren les worden gegeven en is er over de gehele dag meer plek om vrij te rijden. Op de ledenvergadering heeft het bestuur de bereikte overeenstemming met de manege verder toegelicht.

De algehele kosten voor de manegehuur zullen in 2020 toenemen, derhalve waren we genoodzaakt om het tarief voor vrij rijden voor bestaande en nieuwe leden te verhogen.

Op dit moment kost het vrij rijden abonnement € 45,00 per jaar. Met ingang van het lidmaatschapsjaar 2020 zal dit worden verhoogd naar € 75,00 per jaar voor bestaande leden (overgangsregeling), nieuwe leden betalen vanaf 2020 € 100,00.

Vanaf het lidmaatschapsjaar 2021 geldt voor alle leden hetzelfde tarief van € 100,00 per jaar.

Hiervoor krijg je als lid toegang tot de rijbanen van de manege gedurende het gehele jaar op tijdstippen dat deze vrij voor gebruik zijn. Dit geldt voor zowel binnen als buiten, met uitzondering van de Louwe Piste (grote piste achter manege). Omgerekend kun je dus in 2020 voor € 6,25 en in 2021 voor € 8,33 per maand vrij rijden in de schitterend vernieuwde accommodatie van de HJC Manege.

LET OP! Ruim altijd de mest van je paard op en gebruik zonder toestemming geen materiaal van de manege!

Mocht je de prijsverhoging voor komend jaar te hoog vinden en ben je lid met vrij rijden, vergeet dan niet je vóór 1 december a.s. af te melden voor het vrij rijden. Dit kan via een mail gericht aan bertus@rijverenigingnienoord.nl.

Met vriendelijke groet,

Bestuur Nienoord

Jur Vrieling slaat eerste paal van nieuwe rijhal in Tolbert

12 juni 2019 – Tolbert

Met het slaan van de eerste paal, door Jur Vrieling, werd formeel het startsein gegeven voor de nieuwbouw van een nieuwe rijhal van de Hedde Jan Cazemier manege in Tolbert. De rijbaan krijgt een oppervlak van 45 bij 80 meter waardoor er op termijn ook internationale wedstrijden in dit complex kunnen worden verreden.

Belang hippische sector

Aanwezig bij het slaan van de eerste paal was ook wethouder Elly Pastoor van de gemeente Westerkwartier en volgens haar kan dit hippisch complex een spilfunctie gaan vervullen binnen de ambities die in de gemeente leven om de complete paardensector van impulsen te gaan voorzien. “Dankzij de werkgroep Westerkwartier Paardenkwartier zijn wij als gemeente er ons bewust van geworden dat de hippische wereld voor onze gemeente veel belangrijker is dan tot nu toe werd aangenomen. Het Westerkwartier is van oudsher een gebied waarin de kleinschaligheid van de agrarische sector een kenmerkende factor is. Ons gebied kenmerkt zich dus door kleine boerenbedrijven waarvan de percelen landbouwgrond worden omzoomd door houtwallen. Die kleinschaligheid willen we trachten te bewaren.”

Vergrijzing

“We zien bij de agrarische bevolking een vergrijzing optreden en slechts weinig bedrijven hebben een opvolger. Dat houdt in dat op middellange termijn velen hun bedrijven zullen staken. Een zeer goede mogelijkheid voor hippische bedrijven om zich in dit gebied te vestigen; zeker omdat daar de prijzen van de landbouwgrond in onze gemeente laag te noemen zijn. Op het gemeentehuis zijn drie ambtenaren werkzaam. Zij helpen ondernemers die zich in onze regio willen vestigen om hun plannen te realiseren. Daarnaast zien we als gemeente vele mogelijkheden om de infrastructuur voor hippische recreatie te verbeteren en daarom gaan we bezig om op korte termijn met een structuurvisie te komen waar we ook recreatie ondernemers bij willen betrekken”, aldus Pastoor.

Toekomst zeker stellen

Voorzitter Sietse van Dellen van de stichting Westerkwartier Paardenkwartier ziet in de realisatie van de nieuwe rijhal een enorme versterking van de infrastructuur in een provinciegrenzen overschrijdend gebied. “Wij hebben als werkgroep een visieplan geschreven dat niet alleen door de gemeente maar ook door de provincie Groningen is omarmd. Mede omdat we niet alleen de hippische sector bij dat visieplan hebben betrokken maar ook vele recreatieondernemers en LTO. Wij zijn dan ook blij met de ontwikkelingen rond de HJC Manege. Daardoor kan dit bedrijf een belangrijke pijler vormen onder een goede infrastructuur. Dat is noodzakelijk is om in deze regio de paardenwereld de plek te geven waarin een toekomst is zeker gesteld”, stelt Van Dellen.

Gehele jaar

Louwe Mulder investeert ruim een miljoen euro in de nieuwe accommodatie. Deze zal naast een binnenbaan ook grote all weather buitenpistes krijgen. Dit biedt garantie dat er het gehele jaar rond op alle niveaus en in alle disciplines hippische (top)sport mogelijk is.

Bron: Persbericht ”Hoefslag”

Ereleden Louwe Mulder en Helen de Koning

Afgelopen voorjaarsvergadering, maandag 20 april, hebben we Louwe Mulder en Helen de Koning het erelidmaatschap uitgereikt. Dit gebeurde niet zonder reden!

Binnen onze vereniging zijn Louwe en Helen mensen die een opmerkelijke bijdrage leven aan het reilen en zeilen van de rijvereniging. Mensen die tomeloze energie voor het besturen, het organiseren, het geven van lessen en meewerken aan activiteiten, koppelen aan het belang van de vereniging of het imago van de paardensport in de breedste zin van het woord.

Om deze langdurige inzet voor de rijvereniging te kunnen waarderen en belonen kent Nienoord de mogelijkheid om ereleden te benoemen. Het erelidmaatschap van de Rijvereniging Nienoord is een eerbetoon aan een persoon aan diegenen die gedurende langere periode belangrijke bijdrage geleverd hebben en zo mogelijk zullen blijven leveren voor onze vereniging en/of de doelstellingen van de vereniging.

Hierbij  een kleine opsomming geven van de indrukwekkende lijst welke Louwe en Helen achter hun naam hebben staan;
– Het ene lid is al 45 (1970) jaar lid van de rijvereniging Nienoord
– het andere inmiddels 40 (1975) jaar
– Op hoog niveau in de paardensport de vereniging zelf vertegenwoordigd
– Één is reeds meer dan 26 jaar jurylid en inmiddels ook bestuurslid van KNHS regio Groningen
– De ander mag dit jaar vol trots terugkijken op een 45 jarig bestaan van de accommodatie waar wij onze thuisbasis hebben en ook nog lang hopen te hebben.

20150420_21175320150420_210612Beste Louwe en Helen middels het uitreiken van dit erelidmaatschap willen wij als bestuur onze blijk van waardering voor jullie tomeloze inzet tonen.

20150420_211844-1Wij hopen in de toekomst nog lang van jullie enthousiaste inzet gebruik te mogen en kunnen maken!